Foto: Rostam Zandi

 Foto: Rostam Zandi

Aktiviteter

Sounds like branding

Publicerat 2010.04.28

    - Hur låter ditt varumärke?

    Tänk på "kassaskåpsljudet” när Mercedesdörrar stängs eller hur lätt du känner igen familjemedlemmars fotsteg i en trappa, så förstår du varför ljud och musik är viktigt i såväl marknadsföring som design.

    Hörseln är människans näst starkaste sinne. Ljud och musik berör på mer sublima plan än rent visuella intryck och engagerar därför lättare människor känslomässigt.

    Jakob Lusenkys nyas bok Sounds like branding är en resa genom musik- och marknadsföringshistorien, från 20-talets muzak (hissmusik) och jinglar till dagens music branding - så kallas denna nya marknadsföringsmetod där varumärken är de nya skivbolagen, där lyckad marknadsföring blir en del av populärkulturen och där konsumenter förvandlas till fans.

    Boken är också en handbok för den som vill veta hur man ska göra för att använda sig av music branding i sin marknadsföring.

    Jakob Lusensky är före detta DJ och nu VD för varumärkesbyrån Heartbeats International, med kunder som Absolut Vodka, Design Hotels, Heineken, Max hamburgare, Svenska Spel och Filippa K.

    Den 6 maj kommer han hit och talar om ljud och musik i marknadsföring. Vi är på Bliss (magasinsgatan 3) mellan klockan 18:00-19:00.

    Anmäl er gärna till oss på ADA senast den 5 maj. Men först till kvarn gäller, så vänta inte...

    Här kan du lyssna på ett stycke ur boken och här kan du läsa Mattias Åkerbergs intervju med Jakob för bloggen Please copy me. Och här är en film där Johan Wirfält samtalar med Jakob Lusensky om boken Sounds like branding.