Foto: ADA

Service design med Chris

I onsdags talade Chris Downs på årets tredje lunchseminarium. Chris är en av grundarna till Livework i London. En av de första designbyråerna i världen att inrikta sig på service design.

Downs talade bland annat om vilka utmaningar service design för med sig. Design inom tjänsteområdet och design av en produkt är delvis två olika saker. Om man skall få bra ekonomiskt resultat är det paradoxalt nog viktigt att inte fokusera på det utan på användningen.För att service design skall fungera behöver den bli mer tillgänglig. Det svåraste inom servicedesign är implementeringen. Man kan inte bara överlämna en instruktion. Det är ett stort gap mellan kundens upplevelse av ett varumärke och vad varumärket lovar. Om kunden känner skillnaden mellan upplevelsen och vad varumärket lovar har man ett problem.

Downs talade om vikten av att arbeta i mindre grupper och projekt om man skall utveckla nya metoder och lösningar. Han tyckte till och med att det var gammaldags att arbeta i stora grupper. Ju större ett projekt är desto större är risken för att man misslyckas. Det är bra att göra ett mindre projekt och överföra det på det stora. Han påpekade även vikten av att lära av sina erfarenheter och inte enbart lansera nytt.

Lunchseminarierna gör ADA i samarbete med Business & Design Lab och HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs universitet).

Nästa lunchseminarium äger rum onsdagen den 12 maj.

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng