Bild: Tobias von der Haar

 Bild: Tobias von der Haar

ADA TYCKER

Problem kräver lösningar

Publicerat 2015.10.05

  • Innovation

Vi befinner oss i en brytningstid med enorma utmaningar, ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Vi vet att vi inte kan fortsätta som vanligt. Business as usual leder oss mot katastrof. Vi börjar redan skönja konturerna av den: folkvandring, brinnande bilar och smältande isar; det är allvar.

För att lösa problemen behövs innovation. Lite jobbigt ord, håller redan på att bli uttjatat trots att inte alla känner sig hemma i exakt vad det betyder. Men ändå så oerhört viktigt. En del får väldigt tekniska associationer till ordet men det kan lika gärna handla om mycket mjuka processer som nya sätt att uppföra sig.

Vad innebär då egentligen innovation? Och vad är skillnaden på uppfinning och innovation? Det är faktiskt lite snårigt men inte omöjligt att bena ut. Sen är det ju det med språket, att det är lite upp till var och en vad en menar med olika ord och begrepp, men så här ser vi på ADA saken:
Innovation är en användbar lösning på ett problem. En uppfinning är ett nytt tekniskt föremål. Uppfinningen behöver komma till användning per definition, men det gör inte innovationer. Uppfinningen är ett objekt per definition, men det behöver inte innovationen vara. Så innovation kan vara en uppfinning men behöver inte vara det. Innovation är ett bredare begrepp och som tydligare bottnar i nytta.

Kreatörer är professionella idéutvecklare och problemlösare med förmåga att tänka nytt. Nu behövs ni mer än nånsin. Ni behöver få komma in och sätta tänderna i de allvarliga problem vi står inför. Läs gärna vår senaste debattartikel Gör något svårt, emellanåt! av Staffan Johansson som tar upp saken, och kommentera gärna.

Det finns medvind, både internationellt och på hemmaplan. Design-tänkande börjar bli allt mer accepterat som värdefullt i utvecklingsprocesser, detta ger kreatörer nya möjligheter. Och i Sverige beskrivs kreativitet allt oftare som en allt viktigare resurs för vår internationella konurrenskraft. Men möjligheterna ställer också nya krav på färdigheter. Det blir allt mer fokus på analytisk förmåga och på att kunna facilitera andras tänkande; skillnaden på designern och formgivaren växer.

Vi kommer fortsätta jobba med att få fler företag från alla möjliga branscher att förstå hur mycket nytta ni kan göra rätt använda. Nu under hösten har vi fyra tillfällen inplanerade både för kunskapsskapande och action, läs om dem här. Hoppas något kan locka.

Allt gott,
//Rasmus Heyman, ADA