Bild: Mikael Lammgård, Röhsska

 Bild: Mikael Lammgård, Röhsska

Lokalt

Ondska

Publicerat 2012.08.21

    Om två veckor (den 8 september är det vernissage) öppnar Röhsska museet utställningen Ond design. Upp och ned på vända världen kan man kanske tycka för oss som är vana vid att se utställningar som hyllar och belönar. Men nu handlar det alltså om saker som gör oss illa eller som har blivit en symbol för ondska.

    Clara Åhlvik är initiativtagare och projektledare för utställningen.

    Hur gjorde ni urvalet? Inte helt enkelt att bedöma vad som är godhet och ondska och särskilt inte för vem tänker vi….

    Nä, det har varit en lång process som började med referensgrupper i Göteborg, på Röhsska, i Stockholm och London och slutade i tre hörnstenar som utställningen bygger på.

    Den första handlar om det koloniala systemet (väst bygger välfärd på andras bekostnad) det andra, Den välvilliga staten (staten bestämmer över medborgarna) och den sista hörnstenen är Tillväxt- och konsumtionssamhället.

    Vilka grejer var självklart onda och vad blev det diskussioner kring?

    Vapen var givetvis en grej som man kunde lägga i ond lådan meddetsamma. Detsamma med elektriska stolen och svastikan.

    Sen snackade vi mycket om att många föremål som kommer från museum faktiskt hamnar i strukturer som är onda. Silvret exempelvis. Det kommer ju från silvergruvor som använde slavar.

    Vi talade också mycket om att design per definition är ohållbart och kan klassas som något ont om man ser det utifrån ett konsumtionsperspektiv. Knepig fråga eftersom designbranschen ofta och gärna talar om att de arbetar hållbart. Hur går det ihop kan man ju fråga sig?

    Vad hoppas ni på med utställningen?

    Att man ska tänka efter. Vi säger inte såhär är det utan vi säger tänk efter. Ingen av oss går fri. Vi är en del av systemet och vi måste alla göra våra val, vilket gör du?