Krönika

Om design av produkter

Publicerat 2010.06.18

    Om trender och tendenser inom industridesign 2010 av Siv Andersson, Polygon Design Group.

    Hur går tankarna inom industridesign just nu? Vilka skeenden och fenom påverkar mest? Läs om mer om trender, tendenser och de bakomliggande orsakerna här.

    I vårt arbete med att formge produkter för företag kommer vi ofta fram till frågorna om trender och vad som gäller. Nu är det inte så enkelt som att leta upp en trend och följa den. Produktdesign innebär så mycket mer:

    De flesta företag som produktutvecklar önskar att
    Företagets produkter särskiljer sig från mängden - Kunderna kan hitta vad  de söker och är villiga att betala för. Alltså en bra utförd design där kunden uppfattar produktens värde, funktion och egenskaper. Utformningen av produkten bidrar också till kundens förståelse av företagets varumärke och företagets identitet. Produkten är  ergonomiskt riktig och ligger rätt i tiden..

    Att bygga form inifrån
    Kunderna bygger sin bild av produkten och företaget på vad de kan se, känna och höra. Det när alltså rent fysiska former och färger som förmedlar varans potential. Oftast bedömer vi ett föremåls egenskaper på bråkdelen av en sekund!!

    Det är designerns uppgift att översätta produktens och företagets värden till ett visuellt uttryck; man bygger formen inifrån!  Det som skall synas, förstås och kännas på produktens yta är: konstruktionen och ev. ny teknik, funktionen, prestandan, förestagets värden, kundens behov och förväntningar. Produkten skall även spegla den omvärld, kultur och tid den skall finnas i.  Den skulpturer, de färger och mönster vi skapar är ett viktiga kommunikationsmedel mot kunden!

    Trender/framtid
    De produkter vi formger skall ju inte säljas nu utan längre fram. Alltså måste man försöka räkna ut vad framtiden kan tänkas innebära.

    Originalitet uppstår inte genom att följa nuvarande trender. Den uppstår genom nyskapande tolkningar av samtiden strömningar och känsloläge. Samtidigt kan framtida formsmak ofta vara en reaktion på det som finns nu blandat med dåtida stilar. Allt det här  man alltså måste ha koll på! Dessutom: trender innebär inte att alla kommer att agera lika... men många! Och för en trend finns det ofta en mot-trend!!

    För våra företag bör det vara ett medvetet val om man skall följa rådande trender eller vara de som sätter trender! Det är vårt jobb att hjälpa till med de bedömningarna!

    En värld i förändring
    Här är några strömningar i tiden som vi diskuterar inom Polygon Design just nu som påverkar vårt arbete nu och framåt:

    Asien och datoriseringen av tjänstemanna jobben. Rutinjobben tas över av maskiner. Outsourcing till Indien! De vill och kan jobba!! De är lika duktiga, om inte duktigare än vi! (Källor: Viewpoint, A hole New Mind av Pink).

    Polygon´s kommentar: Den asiatiska formkulturen kommer att påverka oss! Kommer de även att göra design åt oss?

    Reaktion mot likriktning/ Koncept & Kreativitet: Framtidens framgångsrika entrepenörer besitter hög konceptuell förmåga och hög empatisk förmåga – att satsa på kreativitet är nödvändigför att väst skall kunna behålla sin position i en föränderlig värld. (Källor: Viewpoint, A hole New Mind av Pink och David Galenson).

    Polygon´s kommentar: vi kommer att få se nya sätt att göra affärer! ! Konsumenterna kommer att efter fråga mer individuella lösningar.  Frågan hur vi som designers kan bygga in flexibilitet i vår formgivning återkommer ofta i våra uppdrag.

    Informationsstress och överflöd: all information finns överallt och alltid. Så kommer det att vara en tid tills den ultimata lyxen blir att få vara i ”tysta” områden. Redan finns tecken på att man söker avskildhet och enkelhet. (Exempel: ”Money cánt buy happiness” Slowrörelsen, Downshifting,) ( Källor: Slow av Carl Honoré, Simonetta Carbonara, Viewpoint).

    Polygon´s kommentar: En stor flod av information ställer krav på att produkter skall synas genom originalitet och tydlighet. Hur står vi oss i internationell konkurrens??

    Kriser o hot påverkar oss! Miljöhotet, krig, ekonomiska kriser, vulkanutbrott, tsunamis, terrorister. Det är mycket som är hotfullt och vi söker skydda oss på olika sätt. Vi agerar eller negerar. Vi  kan flytta ut på landet och bygga oss en egen liten värld där vi har möjlighet att styra eller så deltar vi i olika aktioner. Att vara iljömedveten och och att köpa fairtradeprodukter tillhör agerandet.. Polygon´s kommentar:  Trygghet och skydd är viktigt att bygga in i formgivningen inte bara för de företag som arbetar de som arbetar direkt med detta. Överdriven konsumtion och slöseri driver vår ekonomi och är dåligt för miljön! Borde vi inte ha dåligt samvete som faktiskt medverkar?? Vad kan vi som designers göra?

    Internetgenerationen lever sitt liv på nätet! Hela liv läggs ut! Och otåligheten ökar: ungdomar väntar sig svar inom 2 minuter! Internet innebär:

    • Flera marknadsföringskanaler.
    • Enskilda kan göra sin röst hörd och påverka – Gerillaverksamhet och konsumentmakt!
    • Open source -  utveckling med hjälp av hela världen.
    • Uppluckring av upphovsrätt!

    (källor: Karma Banque`s hemsida, Chris Andersson).

    Polygon´s kommentar:  Här återkommer frågan om flexibilitet och individuellla lösningar då produkter skall säljas över hela världen!!

    De här diskusionerna gör det lättare för oss designers förhålla oss till strömningar i tiden. Hur skulle detta påverka t.ex en paraplytillverkare? För det första kommer det kanske att regna mer och då blir det ju goda affärer.  För det andra handlar paraplyer om skydd, säkerhet o trygghet. Antingen gör man då starka paraplyer med tjocka material eller något tunt fladdrigt som vänder ryggen åt hoten! Så kan man skapa en trend!

    Siv Andersson ingår i Polygon Design Group tillsammans med Ingrid Karlsson, Tomas Nyqvist, Josefin Lassbo och Katarina Modig.