Bild: Christina/ADA

 Bild: Christina/ADA

ADA gör

Många frågor om patent och varumärken

Publicerat 2015.05.18

  • ADA
  • ADA event
  • Affärer
  • Design
  • Event
  • Föreläsning
  • Göteborg
  • Seminarium

I tisdags var det åter dags för ett affärsseminarium som tog upp skydd för patent, varumärken och design. Vi var på Brewhouse i Gårda. Talare var Per Andersson och Bengt Rosander från Westpatent.
Kvällen fylldes med många frågor från alla de som deltog.

Man berättade att en uppfinning är en lösning på ett tekniskt problem, teknisk karaktär. Patent ger en rätt att hindra andra att utnyttja uppfinningen kommersiellt. Krav för att få ett patent är att det är en nyhet och att det har en uppfinningshöjd. När det gäller nyhet, är det absolut ett krav att man aldrig har berättat eller visat det man vill patentera.Det kan kosta mycket att få ett patent och man bör kolla vad som är bäst innan man bestämmer sig,

Man kan söka ett nationellt patent, europapatent eller göra en internationell patentansökan.

Varumärket är ett kännetecken som utmärker din specifika vara eller tjänst och som skiljer sig från andras. Det kan handla om t.ex. ordmärken eller figurmärken. Man kan förlänga skyddet i 10 års perioder i all oändlighet.

Ett designskydd är ett skydd för form och utseende, inte för funktion. Man kan söka om ett nationellt eller ett europeiskt designskydd. Man kan få ett skydd i maximalt 25 år. Designen måste ha en särprägel för att hålla vid eventuella framtida tvister.

Kvällen slutade med många frågor och olika berättelser från deltagarna. Nästa affärsseminarium äger rum tisdag den 26 maj på Röhsska museet och handlar då om - Vem äger bilden?