Bild: Henning Eklund

 Bild: Henning Eklund

Intervju

Lisbeth Svengren Holm

Publicerat 2015.03.02

  • Design
  • Forskning
  • Göteborg
  • Intervju

Business and Design Lab som är en joint venture mellan HDK och Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, har nu fått en ny chef, Lisbeth Svengren Holm. Hon har också Torsten och Wanja Söderberg-professuren i Design Management. Hon har precis börjat, och vi ville veta mer.

Hej, vad gör du Lisbeth Svengren Holm?
Hej Rasmus – det är en bra fråga – vad gör man som professor – och speciellt i en ny organisation? För närvarande håller jag framförallt på att sätta mig in i verksamheten och organisationen. Men det viktigaste är att lära känna de människor som jag gärna ser fortsatt samarbete med, på HDK och på Handels, men också på Chalmers, där det finns många som forskar i design och innovation. Och givetvis utanför universiteten, med organisationer som ADA, och företag som är intresserade av samarbete. Göteborg har ett intressant kluster av forskare inom området ”business & design och design & innovation” med en rad olika spännande projekt. Det finns också ett mycket spännande masterprogram Business & Design, som HDK och Handels delar på. Här fick jag en flygande start med ansvar för en kurs i Design, Strategy and Innovation. Tack vare en jättefin grupp av studenter och bra kollegor blev det en mycket bra start och snabbt igångsättande. Men nu håller jag på att sätta mig in i ett pågående EU projekt som vi medverkar i om kreativa processer med en rad intressanta partner i England, Italien och Ungern och att skriva ansökningar - givetvis.

Kan du inte berätta lite om Business & Design Lab?
Att Business & Design Lab kom till var för att det fanns ett behov och intresse för att integrera ekonomi, eller rättare sagt management, och konstnärliga processer för att åstadkomma kreativa innovativa företag i regionen. Här är design, som kunskaps och kompetensområde, och med de konstnärliga utforskande verktygen, en utmärkt grund. Men det finns ofta en stor spänning mellan det rationella managementområdet och det estetiskt drivna designområdet. För att överbrygga dessa skillnader tillkom ett samarbete mellan Handelshögskolan och HDK, med forskningsprojekt i design management och även med ett masterprogram Business & Design. Detta stöddes sedan av en donation till en professur i design management från Torsten och Wanja Söderbergs stiftelse. Med tillskott av medel från Handelshögskolan och den konstnärliga fakulteten kunde BDL bli ett centrum vid Göteborgs universitet.

Vad har du för planer för Business & Design Lab?
Visionen är att Business & Design Lab ska vara ett centrum för forskning i design management och relaterade, relevanta områden. För att uppnå detta behövs det rätt många människor som bedriver forskning inom dessa områden, som kan bidra till att sätta BDL och Göteborg på den internationella kartan för intressant forskning och utbildning inom detta område. Därför är samarbeten och att få till resurser centralt. Även om vi har redan nu har flera seniora forskare, lärare och doktorander, som idag bedriver spännande forskningsprojekt är planen att öka antalet forskare. Samtidigt vill vi också få till intressanta aktiviteter med företag och organisationer i regionen till olika former. Till hösten hoppas jag vi kan erbjuda sådana aktiviteter.

Du kommer just från Textilhögskolan vid Högskolan i Borås; ser du möjligheter för ökat samarbete mellan HDK och Textilhögskolan?
Det borde finnas goda möjligheter och jag för diskussion med tidigare kollegor om ev gemensamma ansökningar. Att vi kan ha seminarier och diverse aktiviteter tillsammans är den lättare delen, men viktig del är att hålla kontakt och synliggöra samrbetet.