Intervju

Kajsa Sperling

Publicerat 2009.04.29

    Pecha-Kucha alumnin och ljusarkitekten Kajsa Sperling har fått stipendium för att åka till Japan och studera ljus och mörker och för att träffa sin idol Kaoru Mende. Vi lyckades ställa några frågor till Kajsa

    Hej, vad gör du Kajsa?
    Hej! Jag är i Japan för att undersöka hur man hanterar dagsljus och artificiellt ljus i byggnader och i stadsrum. I den japanska arkitekturen värnar man inte bara om ljuset utan även om skuggor och mörker. Jag har fått möjligheten att göra denna resa tack vare Melchior
    Wernstedts resestipendie från Chalmers samt medel från Whites forskningsstiftelse ARQ.

    Varför åker du ända till Japan för att förstå mer om ljus?
    Man har i Japan en tradition i att materalisera ljuset. Ljuset är som ett byggnadselement precis som byggnandens stomme eller material. I Japan vet man hur man fångar ljuset och skuggor genom att låta det
    reflekteras och silas genom olika material. Det artificiella ljuset hanteras inte av någon elkonsult som kopplas in i slutet av projekteringen utan är ett av de viktigaste elementen i byggnadens gestaltning.

    Varför är Kaoru Mende viktig?
    Kaoru Mende är en världsberömd ljusdesigner med kontor i Tokyo och Singapore och han är en stor förebild för mig. Han förespråkar mörker och skugga och hävdar att vi måste sänka ljusnivåerna i städerna för att de skall bli vackrare och tryggare. Han har med sin position fått stort gehör för sina tankar och har genomfört många intressanta projekt som jag nu har haft möjlighet att studera på nära håll. Särskilt området Roppongi Hills i Tokyo har fångat mitt intresse. Man släckte ner stadsdelen och började om från början med en väl genomarbetad belysningsplan som mall. Det är helt fantastikst att röra sig där på kvällen, man känner sig harmonisk tack vare det behagliga ljuset.

    Skulle Göteborg kunna bli vackrare med rätt ljussättning?´
    Man har ett stort intresse för modern trafikbelysning inom Trafikkontoret i Göteborg och det känns väldigt roligt tycker jag. Det är naturligtvis så att Göteborg skulle behöva någon form av belysningsplan för att man skall kunna rensa bort massa onödigt ljus som bara bländar och göra Göteborg attraktivt även när det är mörkt. Kommer man med båt till Göteborg så ser man att stora delar av södra och norra älvstranden är behandlade som baksidor. Här hade man kunnat rensa bort massa onödigt ljus och skapa finstämda och spännande promenader längs vattnet.

    Har du fått några nya insikter du vill dela med dig av?
    En av mina insikter är att det är fantastiskt skönt att slippa ljus som kommer rakt uppifrån som till exempel downlights i undertak och höga belysningsstolpar. I Japan kommer det mesta av ljuset från sidan och det är mycket mer behagligt! Jag har också blivit inspirerad att använda mig av moderna lyktor i större utsträckning i byggnader och stadsrum. I Japan har man massor av olika typer av moderna lyktor för att skapa atmosfär och visuell ledning. Väldigt inspirerande! Jag har också fått en insikt om vad som händer om det kommersiella ljuset får ta överhanden i form av enorma LED-skärmar och skyltbelysning av Ullevimått. Otrivsamt och fruktansvärt energislösande. Det är inte bara goda exempel som har gett mig inspiration. Jag har tagit massor av bilder under min resa och ser fram emot att kunna presentera en ny föreläsning om mörker, skugga och ljus.

    Det vi ser vi fram emot, ha det nu så bra och ta med dig färsk kunskap hem till oss!

    Läs också gärna Kajsas debatt artikel; Mera mörker ger ökad trygghet. Artikeln är ursprungligen publicerad på www.white.se.