Bild: privat

 Bild: privat

Intervju

Hej, vad gör du Jens Østgaard?

Publicerat 2022.06.21

    Jens Østgaard, AD:n som driver co-corking space, har nu tagit över Svenska Designpriset. Vi blev förstås nyfikna och ville veta mer.

    Hej, vad gör du Jens?
    - Jag är delägare och VD för Svenska Designpriset. Sveriges bästa tävling för grafisk design.

    Varför har du engagerat dig i Svenska Designpriset?
    - När jag studerade grafisk form i Florens, bland alla europeiska mästerverk, så blev jag förälskad i design. Allt från tapeter till tavlor, statyer och arkitektur. När möjligheten att driva Svenska Designpriset in i nästa era kom till mig, så var det därför helt självklart att tacka ja.

    Ju mer jag förstår om design, desto mer upptäcker jag att god design ofta bidrar till fina affärer, avancerad problemlösning och ökad livsnjutning. Som småföretagande tvåbarnspappa med pressat schema känns det också därför givet att dyka så djupt som möjligt på området. På ren överlevnad.

    Design är ett brett fält, vilka grenar är representerade i tävlingen?
    - Under de 17 år som tävlingen funnits har vi delat ut medaljer och diplom i kategorier baserade på de branscher och format som varit populära. Nya format för design kommer och går i takt med tekniska framsteg och ny kunskap. Årets tävling har cirka 30 kategorier fördelat på grenarna: Grafisk identitet, Förpackningar, Redaktionellt, Heldigitalt, Storformat och Film/animation. 

    Också har vi specialpriserna: Årets våghals, Årets designer, Årets unga designer och Juryns pris.

    Vad ser du som designens stora utmaningar idag?
    - Detta är egentligen mer en fråga för vår designtunga jury, än för oss som driver bolaget bakom priset. Men efter att själv ha legat i kölvattnet gällande digital designförmåga och teknisk förståelse under delar av karriären tror jag att många designers behöver fortbilda sig för att inte fastna i gamla verktyg eller mindset.

    Grafisk design behöver rimligen kunna "resa sig upp" framöver i takt med att 3D/AR/VR miljöer blir allt mer centrala. Om betraktarens position inte längre går att förutse, behöver vi då överväga hur logotypen ser ut bakifrån?

    En annan spaning är att designen behöver förhålla sig till hållbarhets- och tillgänglighetsperspektiv i takt med att beställare ställer allt högre krav på sådant. Sist men inte minst vill jag genom Svenska Designpriset bidra till att fånga in, bedöma och lyfta hänförande vacker och supereffektiv design. Och vi ser mycket av den varan i årets bidrag redan, vilket glädjer oss enormt.

    Vad gör du annars?
    - Det är mycket barnfamilj och kärlek annars. Och en härligt busig men rätt så gammal hund. Midsommar vid kusten vore inte heller helt fel.

    Tack så mycket - då hoppas vi ni får det!