Foto: ADA

 Foto: ADA

Aktiviteter

Igår var det fullsatt

Publicerat 2010.02.04

    Igår talade Magdalena Fredlund från Albihns Zacco och Andreas Kittel från Happy Forsman Bodenfors i Wallenstamsalen på Göteborgs Stadsmuseum om varumärken ur två perspektiv.

    Magdalena berättade om de olika delar som ingår i immaterialrätt: varumärken, patent och upphovsrätt. Ett väl skött varumärke kan vara ett företags viktigaste tillgång. Det är ofta varumärket man säljer och inte själva produkterna. Man kan ha olika typer av varumärken såsom ord, logotyp och figur men det finns också ljud, form, doft och färgvarumärken. För att vara helt säker är det viktigt att skydda sitt varumärke och det kan man göra nationellt i Sverige, EG varumärke eller Internationellt.

    Andreas talade bland annat om vikten av att ifrågasätta en brief från kunden innan man startar arbetet. Det vinner båda parter på att kunden har gjort hemläxan och att man är beredd till förändringar. Det är mycket lätt att man reducerar ett varumärke till att bara vara en logotyp. Identiteten eller varumärket handlar om så mycket mer såsom; typografi, färger, symboler, visitkort, klädsel m.m. Att bygga upp ett nytt varumärke kostar mycket pengar och tar lång tid. Det är en lång process. När man ändrar bör man inte glömma av att testa hur varumärket uppfatttas. Det är väl investerade pengar.

    Nästa affärsseminarium äger rum onsdag den 31 mars.