Bild: Petter Borg

Hej vad gör du Pär Heyden?

Vi fick reda på att vårt gamla lokala flaggskeppsföretag Hasselblad, som de senaste åren inte varit så synligt, nu verkligen har börjat resa sig ur askan och att en stor del av den nuvarande satsningen går ut på att jobba med de designbaserade värdena i företaget. Med 75-årsjubileum, nya kameramodeller samt nyvärvade chefsdesignern Pär Heyden, (som det senaste var Brand Design Manager på Volvo) kan man inte annat än att bli nyfiken på allt som händer.

Hej vad gör du Pär Heyden?
Idag ritar jag kameror (flera!), planerar lansering av nya produkter, skriver filmmanus till lanseringsfilm, jagar materialleverantörer och försöker få ett grepp om vart vi egentligen är på väg. Det är väldigt mycket olika saker på mitt bord just idag. Det är kul.

Du har nyligen tillträtt som designchef på Hasselblad. Vad har du för planer för framtiden?
Oj, planen är väl att först försöka förstå hur företaget fungerar, egentligen hur hela kamera/fotovärlden fungerar. Även om jag alltid varit fotointresserade så är det en helt ny grej att befinna sig mitt i den. Vi har en tydlig vision om hur vi vill att varumärket Hasselblad ska utvecklas och det är min huvuduppgift att försöka förverkliga denna så långt som möjligt. Det innebär flera nya produkter under de kommande åren och även en uppdatering av alla andra beröringspunkter med varumärket.

Kommer Hasselblads designspråk förändras framöver, eller ser vi fortfarande den klassiska ”svarta kuben”?
Haha! Jag är väldigt förtjust i den där svarta kuben. Jag tror det finns mycket spännande vi kan göra med en sådan volym även i framtiden. Jag kan naturligtvis inte berätta hur våra nya kameror kommer att se ut men jag hoppas att vi kan fortsätta att utveckla det kubliknande formatet i någon kommande produkt. Våra kunder har dock väldigt skilda behov och därför kan vi inte stirra oss blinda på en enda ”kroppsform” utan vi kommer att försöka hitta det Hasselbladska i även andra volymer.

Hur jobbar designteamet på Hasselblad?
Egentligen är det för tidigt att säga något här ännu - jag har bara varit på plats i drygt en månad. Min ambition är att bygga upp ett kreativt team inhouse på Hasselblad som kan jobba med både produktdesign och alla de andra beröringspunkterna med varumärket, inklusive marknadskommunikation.

Ni har ju just släppt den nya modellen H6D i samband med ert 75-årsjubileum, berätta lite om vad fotograferna får där.
H6D är en ren proffskamera. Det är en relativt stor och tung pjäs som helst står på stativ. Men, nöjer du dig bara med det bästa och inte vill ha något att skylla på när det gäller bildkvalitet så är det en H6D du ska ha.

Hasselblad är ju ett av våra mest ikoniska företag i stan, hur ser du på förvaltandet av det arvet in i framtiden?
I våra planer så är det ikoniska Hasselblad centralt. Vi vill verkligen försöka återupprätta det förtroende som funnits för varumärket och försöka vara lika tydliga i vårt formspråk framöver. Vi vill däremot inte förlita oss enbart på vårt arv utan vi kommer verkligen försöka skapa moderna och innovativa produkter som är relevanta för moderna människor och inte bara för de nostalgiska.

Tack Pär, och lycka till!

 

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng