Bild: Ola Kjelbye

Hej vad gör du Martin Karlsson?

Den 7 november delas svenska Tidskriftspriset ut. Göteborgstidningen Filter är välförtjänt nominerad i flera kategorier, bland annat Årets utvecklare. Motiveringen lyder “Offside Press har tagit Netflixgränssnittet till tidskriftsvärlden och skapat en digital hemvist för Offside och Filters långa reportage och artiklar. En modern lösning som lockar nya prenumeranter utan att förlora papperstidningens särart och själ.” Vi ringde upp Martin Karlsson, digitalchef på Offside press, för att be honom berätta hur det gick till.

Hej Martin Karlsson på Offside Press, vad gör du?
Jag arbetar med onlinekampanjer för Filter, Offsida och Skriva just nu.

Du och Kristofer Öste har tagit fram nya webbplatser till magasinen Filter och Offside och blivit nominerade till Svenska Tidskriftspriset i kategorin ”Årets Utvecklare”. Vad är det som är så speciellt med er online, egentligen?
Vi fokuserade framförallt på två saker när vi tog tag i digitaliseringen. Den första var problemet med att tidningshemsidor har en tendens att vara vertikala. Det innebär att det nyaste materialet ligger längst upp och ju längre ner man scrollar, desto äldre innehåll hittar man. Det är ett upplägg som bygger på en förväntning om att sidan ständigt fylls på uppifrån med nytt, aktuellt material. Men vi kan inte jobba så. Våra tidningar kommer ju ut varannan månad och i varje nummer är det kanske fyra större texter. Så i stället för att se till hur andra tidningar och magasin har löst sina hemsidor, så tittade vi på verkbaserade sidor, som Netflix eller Storytel. Vi anser ju inte att våra texter bara är intressanta när de är nya, utan att det ligger ett stort värde även i vårt arkiv, så vi har valt att strukturera sidan efter intresse, snarare. Om du letar efter skräckfilmer på Netflix så kanske det spelar mindre roll för dig om filmen är från 1993 eller 2018, det är innehållet som är det relevanta. Så vi valde att precis som de arbeta med horisontell, ämnesbaserad scrollning i stället, vilket ger oss möjlighet att lyfta fler texter beroende på vad läsaren är ute efter.

Och den andra?
Betalningen. I stället för att som tidigare få en faktura en gång om året, så betalar man nu som ett abonnemang, precis som på många andra sidor. Du registrerar ditt kort och sedan dras en avgift varannan månad. Förhoppnings svider inte kostnaden och du kan låta prenumerationen rulla på.

En kostnad varannan månad, inte varje?
Tidningarna kommer ju ut varannan månad, så det känns rimligare att bara betala så ofta som sidan fylls på med nytt material.

Kan man prenumerera endast på den digitala utgåvan till exempel av miljöskäl eller för att man är för lat för att gå till pappersåtervinningen?
Nej. Jag kan förstå om man vill, men vår hemsida kan ju aldrig bli Aftonbladet. Vi kommer aldrig få den typen av trafik och det kommer alltid vara svårare för oss att få ekonomi i annonser online, så det är fortfarande våra papperstidningar som är hjärtat i vår verksamhet. Papperstidningen ingår alltså i den digitala prenumerationen än så länge och det är i huvudsak samma innehåll i pappersutgåvan som det är online, även om det finns utrymme för en del bonusmaterial om man loggar in på hemsidan.

-

Bedöm själv Filters nya webb på www.magasinetfilter.se eller Offsides på www.offside.org

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng