Bild: privat

Hej vad gör du Kenneth Österlin?

Designern och författaren Kenneth Österlin, har precis utkommit med sin nya bok Idéskydd för kreativa. I den tar han upp de många olika sätt att skydda sina idéer som finns, alltså inte bara via konventionell immaterialrätt (patent & mönsterskydd m.m.). I boken finns även en massa andra tips och trix för smarta arbetsmetoder som hur man hanterar information och samarbeten. Vi blev nyfikna och kollade upp det hela.

Hej Kenneth, vad gör du?
Just nu är jag inne i en spännande fas att lansera min nya bok ”Idéskydd för kreativa - handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld”. Det är väldigt roligt att den har fått ett sådant positivt gensvar som en jordnära handbok för ”gräsrötterna”. Den finns ute nu på t.ex. Bokus.com där man också kan läsa ett smakprov.

Vill du berätta lite om bakgrunden till varför du har skrivit boken?
Jag har jobbat som designer under många år och då även varit anlitad som designsakkunnig i olika domstolsprocesser. Det är alltför många ”gräsrötter” som råkar illa ut! Som ung och grön drabbades jag själv av en idéstöld.

De böcker som finns fokuserar nästan uteslutande på konventionell immaterialrätt (som mönsterskydd, upphovsrätt och patent). Men det finns så många fler strategier, andra verktyg i verktygslådan, som designern kan ta hjälp av. Hur man hanterar sin information, sina samarbeten och kompetens är minst lika viktiga! Små detaljer som hur man hanterar sin sekretess kan t.ex. vara avgörande. Hur man lierar sig med samarbetspartners och hur man bygger upp sin image kan också betyda mycket mera än formella skydd. Därför är det viktigt att ”gräsrots-kreatören” känner till dessa alternativ.

Vilka tror du mest behöver läsa den?
Detta är boken för den som undrar hur man gör för att skydda sin idé eller det man skapat. Hur gör man t.ex. om man inte har muskler att fajtas med stora aktörer? Men också, hur utnyttjar man konventionell immaterialrätt effektivast?

I boken får du naturligtvis svar på vad lagen säger, men framför allt enkla råd om allt annat man själv kan göra, för att alls inte hamna i den situationen. Ska man leva på sina idéer behöver man veta lite om hur man skyddar sig.

Vad vill du ge för råd, med bakgrund i boken givetvis, till en nyutexaminerad formgivare som behöver uppdrag men som inte vill trampa i klaveret?
Oh, det finns massor! Ta några exempel från boken:

- Att sekretess inte behöver vara fråga om antingen eller, utan man kan stegvis släppa på valda delar av sin design under utvecklingen för att inte röja onödigt mycket av kärnan i idén. Men ibland är ändå sekretessavtal nödvändig för nyhetsvärdet i kontakter med omvärlden.

- Att värdet inte enbart ligger i idén, utan också består av allt annat som du bygger upp ikring den.

- Det självklara att man vid ett samarbete behöver komma överens om villkoren redan innan (inte minst viktigt för studeranden vid examensarbeten). Vilka rättigheter till ditt material är det du säljer?

- Och att om man registrerar t.ex. ett traditionellt mönsterskydd för sin design, så bör man tänka taktiskt så att det blir effektivt.

Tvärt emot vad man kanske skulle kunna tro bör effektivt idéskydd inte handla om att bygga murar, att gömma sig för omvärlden eller att kämpa i dyra domstolsprocesser. Istället kan det många gånger vara bättre att fokusera på vilken information man går ut med och hur, vilka samarbetsformer man väljer och vad man definierar i sin kompetens som skyddsvärt. Sedan kan man komplettera detta med traditionella immateriella skydd, allt efter hur stor plånbok man har.

Vad hoppas du med boken?
Att de som skapar ska kunna skörda frukterna av sitt eget arbete. Tillsammans behöver vi sprida information och öka kunskapen om idéskydd! För Sveriges ekonomi behöver kreativa människor som löser problem - inte att problem skapas för kreativa människor!

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng