Hallå där Johanna Stål!

Du är chefredaktör för Camino, det Göteborgsbaserade magasinet om en hållbar livsstil. Nu startar ni reklambyrå. Varför då?

– Vi har märkt att företag och organisationer efterfrågar en reklambyrå som verkligen förstår hållbar utveckling och hur ett företag som arbetar med hjärtat i första rummet tänker. För många företag är det viktigt med en förståelse och djup kunskap i ämnet. Dessutom har Camino en formgivningsgrupp som blivit uppskattad och som många litar på. Vidare har vi märkt en efterfrågan hos flera av våra "Vänner" på enkla och relativt billiga lösningar för marknadsföring. Man kan säga att reklambyrån är ett komplement till vår Vän-sida, som just är ett billigt och bra sätt att marknadsföra sig på om man arbetar med hållbar utveckling.


Ni har en egen konsultavdelning också, med föredragshållare. Vilka anlitar er och vad vill de höra om? 


­– Det är en salig blandning, allt från Svensk Handel som vill ha en guide för klimatsmarta butiker till en Agenda 21-grupp som vill ha inspirationsföreläsning om hållbart mode. Och många skolor, utbildningar, företag och organisationer hör också av sig. Ofta vill de ha inspirationsföreläsningar som kan peppa gruppen att arbeta vidare, det är det mest uppskattade. En del vill höra hur det är att driva ett hållbart företag. Men sedan är vi också moderatorer och paneldeltagare på olika sammankomster.
 
 


Går tidningen bra? Hur många prenumeranter har ni och vilka nya Caminoprojekt har vi att se fram emot den närmaste tiden? 

– Camino har gått bra trots den ekonomiska krisen. Vi ligger stadigt på cirka 4000 prenumeranter och har alltid bra uppslutning på events som vi arrangerar. Sedan har vi, precis som alla magasin, sett en viss nedgång på annonsmarknaden. Under våren har vi en seminarieserie i tre delar om hållbar livsstil på House of Win-Win. Första delen genomfördes förra veckan och var mycket uppskattad. Så har vi bokrea också just nu. Annars är vår stora satsning i år att öka kvalitén på tidningen och göra den lite tjockare till hösten.
 


Vilken är den mest påtagliga samhällsförändringen sedan ni startade? Lever folk mer hållbart?

– Medvetandet har ökat stort under de tre åren vi funnits. Många har äntligen tagit steget till att ställa bilen, minska köttätandet eller handla secondhand. Tyvärr finns det så många motstridiga intressen i samhället som gör att bland annat pryl- och energikonsumtionen fortsätter att öka. Vi behöver mer hjälp från politiskt håll för att göra det förmånligare och enklare att leva hållbart, för viljan finns hos väldigt många. Förväntningarna var stora inför klimattoppmötet i Köpenhamn, men många blev ledsna, uppgivna och frustrerade efteråt. Jag tänker som så att det som sker nu är att vi försöker starta en överstatlig organisation som kan reglera, sanktionera och uppmuntra kring klimatförbättrande åtgärder. Det är en process som kan ta många år, så det är viktigt att det sker andra saker parallellt också.

 Hur lever du själv? Vad är det viktigaste jag som privatperson kan göra för en bättre värld? 

– Jag är väl relativt bra på många saker. Åker nästan aldrig bil, går till jobbet, äter eko och mest vegetariskt, inreder secondhand osv. Men det finns vissa områden som är oerhört komplicerade. Som att flyga. Jag älskar att resa. Det är en av mina svåraste moraliska frågeställningar just nu.
 Vi brukar säga: Minska köttätandet, ställ bilen och se över vilken energiförbrukning du har i ditt boende. Se dig själv som en resurs och använd din egen energi till att transportera dig eller att skapa kreativa lösningar. Jag tror inte på färdiga paket och enkla svar, det behövs en mångfald av idéer och lösningar. Det viktiga är att man börjar pröva sig fram.

 

Tack Johanna!

Nyhetsbrevsredaktionen genom Anna-Stina Lindén Ivarsson

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng