Intervju

Clas Collin?

Publicerat 2010.12.17

    Året går mot sitt slut och Clas Collin har för nittonde gången lämnat över sin årliga Byråanalys till Komm. Vi hörde oss och kollade läget.

    Hej, vad gör du Clas Collin?
    Sitter och softar efter att just ha kört byråledarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö runt Komms analys. Förvånande att någon fortfarande är intresserad av 2009, men det var mycket folk.

    Du har just gjort en analys av Reklambyråernas 2009. På vilka sätt märker det året ut sig?
    BNP rasade mer än någon gång efter andra världskriget. Medieinvesteringarna sjönk värre än IRM någonsin mätt upp, -12,7 %. Upplagt för slakt i byråbranschen, men så blev det inte. Byråintäkten gick ner med drygt hälften, -6,9 %. Ett ordentligt tapp, men vi brukar ofta gå med medieinvesteringarna hela vägen ner. Och så blev det inte. 2002 var faktiskt värre, -8,3 %. 2009 var ett skitår, javisst. Men byråerna stod emot hyfsat bra, kanske tack vare vår struktur med många och relativt små företag. Nu består ju inte det riktiga livet av nuffror och procent. För de som blev arbetslösa under 2009 är det ju föga tröst att "det kunde varit värre".

    Jag har förstått att Göteborgsbyråerna hanterade krisåret betydligt bättre än de i Stockholm och Malmö/Helsingborg. Varför tror du att det blev så ?
    Om hanterandet var bättre, eller turen större vet vi väl inte. Men byråintäkten för göteborgsbyråerna sjönk med måttliga -2,6 %, väl under snittet, och under Stockholms    -8,5 %. Lite otippat, jag hade nog trott att Västsverige med fordonskris och industrivarsel skulle komma ut betydligt värre. Men göteborgarna stod på bra. Vi har ju sedan några år tillbaka en ganska differentierad byråbransch här. 40% av byråintäkten i stan står specialbyråerna för. Det finns både event, sales promotion, pr, design och andra inriktningar, inte bara breda reklam- och integrerade byråer. Och specialistbyråerna gick generellt bättre i lågkonjunkturen.

    Vad tror du att det visar sig att 2010 blir för ett slags år då?
    Alla vet ju att det har vänt. IRM kom nyss med sin reviderade prognos för 2010, +9 %. Skall vi vara lite försiktiga och tippa på att göteborgsbyråerna landar på mellan 4 och 5 % i tillväxt? Ett bra år, men det känner väl de flesta i kroppen. I så fall var ju 2009 den kortaste lågkonjunkturen man kan tänka sig.

    Och vad tror du att 2011 bär i sitt sköte?
    Antingen blir det väl en double dip i konjunkturen så vi får en alldeles oväntat fet smäll. Men så har ju alla politiker och finansmänniskor och riksbankens räntebana och Piigs-ländernas räddare sagt att det inte blir. Och då gäller väl i stället IRMs prognos för 2011, + 5,1 % i medieinvesteringar. Att lägga ovanpå det goda 2010. Tillväxt för byråerna med ytterligare 6-7 % kanske? Vi brukar starta lite sent men hålla i våra uppgångar lite längre. Ett Gott Nytt År alltså.

    Vad kan du se för utveckling för den svenska reklambranschen i det större perspektivet?
    Digitaliseringen fortsätter. Stora byråer och specialistbyråer är vinnare. Allt internationaliseras: våra referenser, tävlingarna, människorna i branschen, kunderna. Berghseleverna försvinner till New York, London och Amsterdam. Och kommer hem igen efter några år, fulladdade med erfarenheter. Internationellt ägda byråer stod förresten för 42 % av all byråintäkt i Komms analys. Världen är bara ett klick borta, eller möjligen en lågprisbiljett på Ryanair.

    Och kreativitet, skaparlusta och hantverksskicklighet är fortfarande det som driver branschen framåt.

    Tack Clas!

    Från 22 dec kan man läsa analysen i sin helhet på Komm.se.