Bild: via DesignWeek

Börja tänk på sluten!

En ny bok som heter Ends adresserar en kanske tidigare förbisedd, men numera alltmer viktigare del av livscykeln hos en produkt, må den vara fysisk, tjänstebaserad eller digital. Nämligen hur den slutar. Vad händer när den är utnyttjad? Vad händer med den slängda råvaran, vad händer med kunden efter besöket och hur många olika gamla okända digitala konton har man inte? Författaren Joe Macleod menar på att detta måste tas i beaktande av alla som designar och utformar varor och tjänster.

Livscykeln att ta hänsyn till blir då tredelad: On-boarding, usage, and off-boarding.

Forfattaren skriver: - Off-boarding is a less well-acknowledged part of the product, digital or service lifecycle. It is made up of closure experiences of different kinds, such as the effort needed to neutralise the effect of the closure, to terminate the relationship between consumer and purchase. Typical closure experiences are the completion of a mortgage, the deletion of unwanted photos online, the appropriate disposal of an unwanted product, saying goodbye or closing unused accounts. Off-boarding acts to tidy up the impacts of consumption, and neutralise it’s ills.

Läs mer i DesignWeek

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng