Forskning & Rapporter

Bimbon och den manliga medielogiken

Publicerat 2008.12.08

    Nu finns studien Bimbon och den manliga medielogiken av Anna Edin och Kristina Widestedt (2001) för nedladdning i på Sim(o)s här.

    I slutet av april år 2001 gjorde ordet "bimbofiering" kometkarriär i tidningsspalterna, skapat av Jan Guillou. Som mediefenomen gav den efterföljande debatten upphov till många frågor. Hur kommer det sig att ett utspel från en enda journalist kan skapa tidningsstoff i över en månad, och sedan släppas utan att någon har besvarat den ursprungliga sakfrågan? Vilka mekanismer är det som styr mediedebatter egentligen? Och, för att återgå till saken: varför börjar äldre manliga kolleger formulera domedagspredikningar om journalistikens och kulturens undergång när yngre kvinnor blir programledare i seriösa samhällsmagasin? Och varför blir en sådan reaktion särskilt stark just när det gäller den television som säger sig stå ´i allmänhetens tjänst´?

    I Bimbon och den manliga medielogiken diskuterar och förklarar författarna de problem som är kopplade till ovanstående.