Foto: ADA

Rätt eller fel?

Vårt andra affärsseminarium i torsdags handlade om PR , krishantering och reklamjuridik. Advokat Carin Wiberg från MAQS Law Firm talade om vikten av att känna till Marknadsföringslagen. Att man förstår vad god marknadsföringssed är. Huvudregeln är att marknadsföring inte får vilseleda, inte renommésnylta, inte misskreditera, inte efterbilda och inte hota.

PR/PA konsulten Agneta Eklund beskrev vad PR är, hur man når olika målgrupper och att en publicerad artikel i inte behöver vara detsamma som en lyckad satsning. Det är viktigt att före en aktivitet tänka över varför man vill synas och vilken effekt man vill uppnå. Är PR rätt kanal? Dessutom måste man vara kritisk med nyhetsvärderingen. Är detta verkligen något nytt och är det intressant för läsarna? Hon berättade även om debattartiklar och om att svara på insändare många gånger kan vara mycket effektivt. Agneta talade en del om hanteringen av krishantering. Kommunikation vid en kris löser inte krisen utan det är åtgärderna som gör det. Det är viktigt att kommunicera hur och varför man agerar som man gör. Hellre göra för mycket och vara övertydlig än för lite.

 

Hör av dig!

Har du något du vill tipsa oss om på ADA, eller kanske bara har synpunkter på något vi publicerat på hemsidan. Maila gärna oss på info@adasweden.se




logo

Hej!
Fyll i formuläret för information och inbjudningar från ADA.
Vi skickar grejer max 1-2 gånger i veckan.
Du kan avanmäla dig när som helst.
Vi ses!
//ADA

* Obligatoriskt fält
Uppgiftslämnandet genom detta formulär betraktas som ett samtycke till personuppgiftsbehandling enligt personuppgiftslagen (PuL).

× Stäng