Intervju

Anna-Stina Lindén Ivarsson

Publicerat 2008.07.01

    Det har varit modevecka i Stockholm. För första gången är modeveckan fördelad på två veckor. Anna-Stina Lindén Ivarsson, modejournalist och kvinnan bakom Röhsska Museets nysläppta årsbok, var där.

    Hej, vad gör du Anna-Stina?

    - Jag står i solen utanför Berns i Stockholm och väntar på nästa show. Det är i dessa vackra och anrika lokaler mitt i stan  som de flesta  visningarna går av stapeln. I butikerna reas modet för sommaren 2008 och på scenen visas det vi ska köpa om ett år sådär! 

    Vad händer där på andra sidan, vi hör att det finns två modeveckor nu, varför?

    - Argumentet från arrangörerna är, att man vill nå den internationella modepressen. Nu är det endast  femton svenska varumärken som visar upp sig. I början på augusti  är det  mässor och många fler varumärken som deltar.  Det är trångt på modearenan numera. Införsäljningsperioden börjar tidigt för de riktigt stora märkena som Acne och Filippa K. Därför har de, redan tidigare år, visat i slutet på juni  för sina agenter och distributörer. Nu har alltså ytterligare varumärken anslutit till det konceptet. Så kombinerar man det genom att inbjuda den internationella pressen. Att synas i tidningarna är viktigt om man vill ut på den globala marknaden. 

    Bådar den här veckans startfält gott?

    -Absolut, Här finns de största svenska modemärkena, men också mindre intressanta nykomlingar. Acne, Filippa K, Tiger of Sweden, Cheap Monday,  Hope, Whyred,  Carin Wester, Fifth avenue shoe repair, Minimarket, The local firm, Ida Sjöstedt, Liselotte Westerlund, Nikolaj d´etoiles, Hernandez Cornet och Agunandagirl är de som deltar. Det sistnämnda, Agunandagirl, är en total nykomling som premiärvisade igår och gjorde en mycket lovande debut. Ett välskräddat, punkinspirerat, svart mode med inspiration från Grace Jones. Ska bli intressant att se vart det tar vägen. 

    Känner man av ryktena om att den svenska modehajpen håller på att svalna?

     - Nej, stämningen på catwalken är hittills optimistisk och glad. Och kulturministern, som invigde, målade inte något i svart. Tvärtom. Men i radions nyhetsrapportering  spås dystrare tider. De börsnoterade klädföretagen tappar.  Så vi är väl bara i början ... 

    En obligatorisk fråga till ett modelejon, hur skall vi ses ut våren 2009?!

    - Efter fyra visningar finns en säker trend; långa klänningar med mycket tyg och svepande fladder. Det visade både Whyred och  Filippa K, Liselotte Westerlund och Agunandagirl. Whyred tror på färg, speciellt skogsgrönt, illturkost och rött, inte sällan ihop. Filippa K körde en mer dämpad färgskala, där en sval mintgrön ton utmärkte sig på killarna. GöteborgarenRasmus Wingårdh, som gör Filippas herrlinje, får till det bra tycker jag. Traditionellt Filippigt, men ändå med en personlig touch. Han lanserade flugan hårt som accesoar. Och hatt med 50-tals studs. Rasmus själv såg iklädd hatt på i det efterföljande vimlet på Konstakademins trappa där visningen gick. 

    Tack Anna-Stina och håll ställningarna där uppe!

    Fotograf Karin Andén