Intervju

Anders Gunnarson?

Publicerat 2010.03.30

    Den anrika premiumbilen Volvo såldes ju nyss, av en av bilvärldens gamla ikoner; Ford, till en av de hungriga kinesiska drakarna; Geely. Vi lyckades ställa några frågor till Anders Gunnarson Program Chief Designer på Volvos designavdelning.

    Hej, vad gör du Anders?
    Jag jobbar på Volvo Car Corporation med design.

    Hur känns det, så här dagen efter den historiska affären?
    Mycket bra! Man är naturligtvis lite undrande inför hur allt ska bli men det känns som en stor lättnad att det äntligen är klart efter en lång tid av osäkerhet. Och allt jag har hört låter jättebra.
    Från Ford till Geely innebär ju att vi går från en ägare till en annan. Från Ford som har haft begränsade möjligheter att återinvestera till en ägare som säjer att de vill satsa rejält. Vi får se om ett par år vad som har hänt men idag känns det toppen!

    Maud Olofsson nämner miljö, säkerhet och design som framträdande värden för Volvo. Hur kommer du att jobba på att de finns kvar?
    Det gäller ju vår trovärdighet, identitet och i förlängningen hela vårt existensberättigande så de värdena kommer vara lika viktigt, om inte viktigare för framtiden än för historien. Med en globaliserad marknad blir tydliga kärnvärlden bara viktigare.

    Vad tror du det här innebär för designavdelningen?
    Jag vet inte riktigt… Som det kommuniceras ska vår avdelning jobba på som tidigare, men den kinesiska marknaden blir mycket viktigare. Mr LiGeely har sagt att de vill att vi ska se på den som vår andra hemmamarknad. Då blir vi plötsligt ett bilföretag som har världens största hemmamarknad. Det är nog den störta skillnaden i hela den affären.

    Vad önskar du för Göteborg den här våren?
    En tydlig vision.