Utlysning: Doktorandtjänster i konsthantverk

Publicerat 2017.07.06

Vi söker nu 1-5 doktorander inom Konsthantverk. Antalet som antas avgörs i rekryteringsprocessen.

Konsthantverksutbildningarna i Göteborg består på grundnivå av programmen keramikkonst, smyckekonst och textilkonst och på avancerad nivå av programmet Konsthantverk med inriktningar i keramikkonst, smyckekonst och textilkonst. Se http://www.hdk.gu.se/sv/utbildningar/konsthantverk. HDK är ensamma i Sverige om forskarutbildning i ämnet konsthantverk och forskningsverksamheten är under uppbyggnad. I denna utveckling ingår att bygga så kallade kompletta miljöer som inkluderar alla tre utbildningsnivåerna, inklusive forskarutbildning, samt forskning och att verka för samarbete mellan dessa verksamheter.

Forskarutbildningsämnet konsthantverk stöder undersökningar av konsthantverkets roll i samhället idag. På forskarutbildningsnivå innebär detta konstnärlig forskning utvecklad i dialog med samhällsfrågor. Doktorandens reflektion över den egna praktiken är ett viktigt verktyg för kunskapsutveckling och förnyelse och är placerad jämsides med kunskap om professionens diskursiva kontext. Syftet med utbildningen på forskarnivå i konsthantverk är att utbilda med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder både praktiskt och teoretiskt med fokus på att utveckla förmåga att självständigt och kritiskt utöka kunskapsbasen i ämnet med avseende på såväl bredd som djup.

Utbildningens mål är att utveckla sådana kunskaper och färdigheter som fordras för att självständigt kunna bedriva forskning samt att bidra till kunskapsutvecklingen inom ämnet. Här ingår uppvisande av ett brett och djupt kunnande om forskningsområdet konsthantverk, relevant specialistkunskap inom det egna forskningsfältet samt förmåga att identifiera, formulera och undersöka konstnärliga och/eller vetenskapliga problem och frågeställningar inom konsthantverksområdet. Utbildning på forskarnivå i konsthantverk ska utveckla doktorandens förmåga att gestalta, undersöka, analysera och diskutera konsthantverk i samhällelig och kulturell kontext samt påvisa kritisk och reflekterande förmåga i relation till forskningsområdet.

Arbetsuppgifter

Doktorandtjänsten innebär studier på forskarnivå som omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier. Utbildningen består av en kursdel om 60–90 högskolepoäng samt en avhandlingsdel om 150–180 högskolepoäng. Det huvudsakliga syftet med kursdelen är att introducera och utveckla det konstnärliga områdets forskningspraxis. Kursdelen syftar till att ge den studerande teoretisk fördjupning, breddning och metodologisk skolning. Avhandlingsdelen innefattar eget forsknings- och gestaltningsarbete samt färdigställande av en doktorsavhandling. Utbildningen leder till filosofie doktorsexamen eller konstnärlig doktorsexamen.

Utbildningen på forskarnivå på HDK är delvis organiserad i gemensamma kurser och aktiviteter i en forskarskola, där teoretiska och metodiska frågeställningar med särskild inriktning mot konstnärlig forskning behandlas. Forskarskolan drivs av de tre institutionerna vid konstnärliga fakulteten inom forskarutbildningen. Fyra obligatoriska baskurser som återkommer regelbundet organiseras samt gemensamma seminarier och konferenser.

Forskarstudenten, som har en tidsbegränsad anställning, kommer att ingå i institutionskollegiet Konsthantverk och förutsätts aktivt ta del i och samverka med undervisningen på grund- och avancerad nivå. HDK ser gärna att forskarutbildningen inom ramen för doktorandtjänsten kombineras med undervisning motsvarande 20% av heltid. Detta innebär en studietakt på 80% och en total utbildningstid om fem år. Skulle en sådan lösning inte vara möjlig, bedrivs utbildningen på heltid (100% studietakt), om inte särskilda skäl finns för lägre studietakt, dock lägst 50%.