Utlysning: Doktorandtjänster i design

Publicerat 2017.07.06

Vi söker nu totalt 1-5 doktorander inom Design. Antalet som antas avgörs i rekryteringsprocessen.

Design på HDK i Göteborg består på grundnivå av ett program Design och på avancerad nivå av tre program: Design, Child Culture Design och Business & Design, se http://www.hdk.gu.se/sv/utbildningar/design. Forskarutbildning i design har funnits på HDK sedan 2000. I utvecklingen av forskningsverksamheten ingår att bygga kompletta miljöer som inkluderar alla tre utbildningsnivåerna, inklusive forskarutbildning, samt forskning och att verka för samarbete mellan dessa verksamheter.

Den gemensamma utgångspunkten är den helhetssyn på designaktivitet och konstnärlig kompetens vilken är oberoende av designinriktning och gestaltningsområden, men med en tydligt samhällsinriktad och humanistisk profil där ansvar och etiska ställningstaganden i relation till globalisering, intersektionalitet och hållbarhet, spelar stor roll. Viktiga och strategiska områden, vilka vi gärna ser att forskningsprojekt i design utvecklas i relation till är: barn & ungdomskultur; deltagande, interventioner & utvecklingsprocesser; kulturarv, migration & politik; organisation & management; åldrande & hälsa samt ätande & matkultur.

Ämnet design på HDK syftar således till att upprätta en dialog mellan praktikbaserade, teoretiska och samhälleliga frågor rörande design och designpraktik. Ämnet fokuserar på design som gestaltande praktik med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder och teoribildningar. Utmärkande för designkompetensen är förmågan att i en meningsfull gestaltning sammansmälta en mångfald av olika kunskapsperspektiv. Ämnet design är något som utvecklas i en dialog mellan utbildning, forskning och samhället i stort. Syftet med utbildningen på forskarnivå i design är att utbilda med hjälp av för ämnesområdet relevanta metoder både praktiskt och teoretiskt med fokus på att utveckla förmåga att självständigt och kritiskt utöka kunskapsbasen i ämnet med avseende på såväl bredd som djup.

Forskarutbildningens mål är att utveckla sådana kunskaper och färdigheter som fordras för att självständigt kunna bedriva forskning samt att bidra till kunskapsutvecklingen inom ämnet. Här ingår förmåga att identifiera, formulera och undersöka konstnärliga och/eller vetenskapliga problem och frågeställningar inom designområdet. Utbildning på forskarnivå i design ska utveckla doktorandens förmåga att gestalta, undersöka, analysera och diskutera design i samhällelig och kulturell kontext samt påvisa kritisk och reflekterande förmåga i relation till forskningsområdet.

Arbetsuppgifter

Doktorandtjänsten innebär studier på forskarnivå som omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier. Utbildningen består av en kursdel om 60–90 högskolepoäng samt en avhandlingsdel om 150–180 högskolepoäng. Det huvudsakliga syftet med kursdelen är att introducera och utveckla det konstnärliga områdets forskningspraxis. Kursdelen syftar till att ge den studerande teoretisk fördjupning, breddning och metodologisk skolning. Avhandlingsdelen innefattar eget forsknings- och gestaltningsarbete samt färdigställande av en doktorsavhandling. Utbildningen leder till filosofie doktorsexamen eller konstnärlig doktorsexamen.

Utbildningen på forskarnivå på HDK är delvis organiserad i gemensamma kurser och aktiviteter i en forskarskola, där teoretiska och metodiska frågeställningar med särskild inriktning mot konstnärlig forskning behandlas. Forskarskolan drivs av de tre institutionerna vid konstnärliga fakulteten inom forskarutbildningen. Fyra obligatoriska baskurser som återkommer regelbundet organiseras samt gemensamma seminarier och konferenser.

Forskarstudenten, som har en tidsbegränsad anställning, kommer att ingå i institutionskollegiet Design och förutsätts aktivt ta del i och samverka med undervisningen på grund- och avancerad nivå. HDK ser gärna att forskarutbildningen inom ramen för doktorandtjänsten kombineras med undervisning motsvarande 20% av heltid. Detta innebär en studietakt på 80% och en total utbildningstid om fem år. Skulle en sådan lösning inte vara möjlig, bedrivs utbildningen på heltid (100% studietakt), om inte särskilda skäl finns för lägre studietakt, dock lägst 50%.

Läs mer om doktorandtjänsten, behörighet och hur du söker här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/Lediga_anstallningar-detaljsida/?id=927